Gyerekdalok, versek, találós kérdések 1. Ősz

Tarbay Ede:
Őszanyó

Kontyos kendős ősz-anyó
Söpröget a kertben,
Vörös arany falevél
Ripeg-ropog zörren,
Reggel-este ruhát mos,
Csupa gőz az erdő,
Mosókonyha a világ,
A völgy mosóteknő.

Őszi gyerekdalokat szedtem össze Gryllus Vilmostól. Youtube-on meghallgathatjátok ezeket, ha a címre rákattintotok. Gréti nagyon szereti a dalokat, táncol és tapsol rájuk, rázza a csörgőt. Sokszor énekelek neki (népdalokat, gyerekdalokat), a gyerekek játék szintetizátorán is elpötyögöm hozzá az egyszerűbbeket, Ákos meg néha furulyázik.

Énekeljetek ti is sokat a gyerekekkel! Ha tudsz hangszeren, játszhatod is, mellékelek 1-2 kottát.

Ma kapott először almalevet Gréta. Finom, édes Golden almát kaptunk papáéktól. Almás pitét (majd holnap felteszem a receptet) sütöttem és a lereszelt almának kinyomkodtam a levét. Az első korty után két kézzel szorította az itatópohár füleit, és csak fél pohár elfogyasztása után tudtam kiszedni a kezéből. 🙂

Ősz szele zümmög
Öszi ének
Szúrós gombóc
Gyümölcspiac

Almás dalok, versek

Találós kérdés:

Gyümölcs vagyok, édes vagyok,
ha megértem, piros vagyok.
Télen elrejt jól a kamra,
Mi is volnék, ha nem…?

Piros alma
magyar népköltés

Piros alma, de kerek
Kóstoljuk meg gyerekek!
Ugye édes, ugye jó?
Nekünk hozta Ősz-anyó.

Csanádi Imre
Alma

Érik az alma,
Hajlik a gallya,
Fűre hajlik mint a sátor,
A sok édes almától.

Szedjük, kapjuk,
Habosra harapjuk,
A többivel mi legyen,
Holnapra hagyjuk.

Alma

Hej, a sályi piacon

Diós versek, dalok

Találós kérdés:

Volt ám nekem zöld kabátom,
azt viseltem egész nyáron
Nagyot nőttem pár hét alatt,
a zöld kabát széjjel szakadt.
Mi az?

Az alábbi vers volt talán az első, amit Krisztiántól tanultam. Az oviban kiscsoportban a kezükkel még el is mutogatták. Nagyon aranyosak voltak. 🙂

Csoóri Sándor
Dióbél bácsi

Ki lakik a dióhéjban?
Nem lakhat ott bárki,
Csak dióbél bácsi

Ha rácsapsz a dióhéjra,
Kinyílik a csontkapuja,
És cammogva elmászik
Vén dióbél bácsi,
– csak a szádat tátsd ki!

A mi diófánk

De jó a dió

De jó a dió, fütyül a rigó,
Vidám dala száll, élni jaj, de jó.
Gyere,te rigó, itt van a dió,
Héja ropogós, bele csuda jó.

Lipem-lopom szőlőt

Szőlős dalok

Találós kérdés:

Sok-sok gyöngyszem együtt lakik,
levelekkel takarózik.
Lehet lila, kék vagy sárga,
ha megérett, hordó várja.
Mi az?

A tokaji szõlõhegyen

A tokaji szõlõhegyen két szál vesszõ,
Szél fújja, fújdogálja, harmat hajdogálja.
Hol a tyúknak a fia? Talán mind fel kapdosta.
Csûr ide, csûr oda, kass ki bárány, kass oda.

És végül a gyerekkorom egyik kedvenc verse, olyan jó mondogatni. 🙂

Weöres Sándor: Galagonya

Őszi éjjel
izzik a galagonya
izzik a galagonya
ruhája.
Zúg a tüske,
szél szalad ide-oda,
reszket a galagonya magába.
Hogyha a Hold rá fátylat ereszt:
lánnyá válik,
sírni kezd.
Őszi éjjel
izzik a galagonya
izzik a galagonya
ruhája.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

